Pavel Šporcl je společně se svými proslulými modrými houslemi oceňován po celém světě. Je pokračovatelem „královské linie“ slavných českých houslistů, žákem legendárního pedagoga Václava Snítila (studoval u Jaroslava Kociana, žáka samotného zakladatele české houslové školy Otakara Ševčíka), ale také u Itzhaka Perlmana, Eduarda Schmiedera a Dorothy DeLay. Šporcl, jehož ikonické modré housle přímo pro něj postavil nejlepší současný český houslař Jan Špidlen, se velmi zasloužil o popularizaci klasické hudby ve své zemi – prodal více než 230 000 CD, je častým hostem rozhlasových a televizních pořadů. Pro Českou televizi natočil také dokumentární cyklus o velkých českých houslistech historie a dlouhodobě uvádí oceňovaný pořad Hudební Perličky Pavla Šporcla seznamující již malé děti s klasickou hudbou.
Pavel Šporcl je vnímán jako velmi výrazná a silná umělecká osobnost. Světově uznávaný kritik a historik Henry Roth ho zařadil jako jediného z českých houslistů mladé generace do své knihy Housloví virtuosové – od Paganiniho po 21. století. V koncertní sezóně 2001/2002 po uvedení Dvořákova houslového koncertu s Českou filharmonií v pražském Rudolfinu nazvali kritikové Pavla Šporcla talentem, který se rodí možná jednou za sto let.
Pavel Šporcl vystupuje s významnými orchestry, jako je například National Orchestra de France, Orchestre de Paris, Česká filharmonie, Slovenská filharmonie, Prague Philharmonia, English Chamber Orchestra, MDR-Symphonieorchester Leipzig, Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra, Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, Bournemouth Symphony Orchestra, Israel Camerata Jerusalem a Russian National Orchestra. Spolupracoval s předními dirigenty jako Andris Nelsons, Vladimir Ashkenazy, Libor Pešek, Jiří Bělohlávek, John Axelrod, Roberto Fores Veses, Robert Trevino a Jan-Pascal Tortelier. Představil se také na slavných festivalech Salzburg Festspiele, Schleswig-Holstein Musik Festival, Rheingau Musik Festival, Mezinárodním hudebním festivalu Pražské jaro či La Folle Journée. Vystoupil též v legendárních síních jako je Carnegie Hall v New Yorku, Walt Disney Hall v Los Angeles, Rudolfinum Praha, Queen Elizabeth Hall v Londýně a Suntory Hall v Tokyu. V posledních letech slavil úspěchy například v londýnské Cadogan Hall s Anglickým symfonickým orchestrem („To bylo nejlepší provedení Mendelssohnova Koncertu e moll, jaké jsem kdy slyšel“ – hudební kritik Robert Matthew-Walker) či s orchestrem Israel Camerata v Israel opera, kde v Beethovenově Koncertu D dur zaskočil na poslední chvíli za houslovou legendu Viktorii Mullovou.
Šporclovy nahrávky pro Universal Music, Supraphon, Hänssler Classic, nebo Cedille Records byly vždy přijaty velkým ohlasem jak veřejností, tak odbornou kritikou. Jeho alba zahrnují širokou škálu houslového repertoáru od Dvořákova houslového koncertu s Českou filharmonií pod vedením Vladimíra Ashkenazyho, Čajkovského houslového koncertu opět s Českou filharmonií pod vedením Jiřího Bělohlávka, koncertů R. Strausse a E. W. Korngolda se Symfonickým orchestrem Hl. m. Prahy pod vedením Jiřího Kouta po kompletní Bachovy Sonáty a partity pro sólové housle. Prestižní server Gramophone k nahrávce Vivaldiho Čtvero ročních období napsal: „Pavel Šporcl se na albu etabloval jako nejcharismatičtější český houslista, spontánní, nápaditý a osobitý ve všem, co dělá …“ Jeho album „Vánoce na modrých houslích“, natočené s Královskou liverpoolskou filharmonií pod vedením Sebastiana Lang-Lessinga pro Universal Music Group, získalo Platinovou desku během pouhých osmi týdnů, a dokonce se dostalo do žebříčku TOP 10 nejprodávanějších alb roku jako jediné klasické album. Jeho album Paganiniana, složené z virtuosních skladeb pro sólové housle, bylo nominováno na prestižní ocenění ICMA.
Kromě svých klasických koncertů hraje Šporcl nesmírně úspěšný program s vlastní cikánskou cimbálovou kapelou (s tímto repertoárem natočil i dvě úspěšná alba), který odehrál na více než 400 koncertech po celém světě. V poslední době rozšířil svůj repertoár i o rockovou hudbu, jejíž vybrané hity se svou kapelou nahrál na album Rebel with the Blue Violin. Za jeho činnost spojující lidi celého světa prostřednictvím hudby mu byla udělena Sri Chinmoy Award v New Yorku, je držitelem Medaile za zásluhy o stát České republiky. Šporcl byl několik let uměleckým ředitelem festivalu Kocianovo Ústí a předsedou poroty Kocianovy houslové soutěže, kde sám získal titul laureáta v roce 1986. V roce 2022 založil mezinárodní hudební festival Hvězdy nad Vltavou v Českých Budějovicích, kde zastává funkci uměleckého ředitele. Současně je i ředitelem letní Pavel Sporcl Academy pro vybrané studenty z celého světa. Je také patronem Hudebního festivalu Znojmo.
Šporcl se dlouhodobě věnuje propagaci české hudby (nahrál kompletní dílo A. Dvořáka pro housle klavír) a odkazu českých houslistů minulosti. Na album Moje houslové legendy natočil skladby nejvýznamnějších představitelů české houslové školy, Ševčíka, Ondříčka, Kociana, Kubelíka či Lauba. Posledním takovým počinem bylo album Hommage to Jan Kubelik, na kterém ve světové premiéře společně se Symfonickým orch. Hl. města Prahy a dirigenta Tomáše Braunera přednesl Koncert č. 1 C dur pro housle a orchestr tohoto nejvýznamnějšího houslisty naší historie.
Kromě koncertních a produkčních aktivit je Šporcl také velmi úspěšným skladatelem. Mezi jeho stěžejní kompozice patří Modlitba pro housle a symfonický orchestr či variace na píseň Kde domov můj pro sólové housle. Jeho singly Feeling Good a Magical 24 vyhrály hitparádu Českého rozhlasu a získaly ocenění Zlatá Česká dvanáctka. Na svém kontě má takřka 50 skladeb a aranží, v roce 2014 obdržel za skladbu Bohemian Nostalgia Výroční cenu OSA.
Během pandemického omezení sezóny 2020-21 byl Šporcl neúnavným inovátorem a kulturním lídrem – stal se světově prvním hudebníkem klasické hudby, který odehrál koncert „drive in“, prvním, kdo koncertoval na jezeře (pro vzdálené diváky na lodích!) a prvním umělcem, který živě streamoval koncerty z jeho obývacího pokoje s nahranými orchestrálními doprovody pro servery The Strad a The Violin Channel. Neúnavně a úspěšně loboval u členů české vlády při setkáních s předsedou vlády, předsedou Senátu a dalšími ministry kvůli obnově koncertních vystoupení a zlepšení podmínek hudebníků v době uzavření kultury.
Pavel Šporcl hraje na unikátní modré housle postavené pro něj českým houslařem Janem Špidlenem v roce 2005. Podporuje mnoho neziskových organizací. Je ambasadorem firmy Dolfinos sholder rest system a legendární společnosti Thomastik – Infeld Vienna vyrábějící struny pro strunné nástroje. Jedná se patrně o vůbec nejpopulárnějšího českého umělce působícího v oblasti klasické hudby.
www.pavelsporcl.com
„Mimo tento svět…český hvězdný houslista Pavel Šporcl zvedl publikum s jásotem ze sedadel…při kadenci první věty se rozhostilo takové ticho, že bylo možné slyšet cinknutí špendlíku… publikum bylo tak okouzleno, že projevilo své uznání bouřlivým a dlouhými minutami trvajícím srdečného potleskem.“ Tageszeitungen Freies Wort (Čajkovskij s MDR-Sinfonieorchester)
U Smaltovny 1210/2
Praha 7 – Holešovice
170 00
IČO: 24247201